- Úvod
- Pro návštěvníky
- Otevírací doba
- Muzeum železnice a elektrotechniky v Praze
Základní informace
MUZEUM ŽELEZNICE A ELEKTROTECHNIKY NTM
Historie areálu
Masarykovo nádraží v Praze, v jehož bývalých lokomotivních dílnách se bude nacházet nové Muzeum železnice a elektrotechniky, je jedním z nejstarších dochovaných nádraží na evropském kontinentě. Bylo otevřeno v roce
Nádraží, které bylo rozděleno městskými hradbami na dvě částí, bylo projektováno jako koncové nádraží pro trať olomoucko-pražskou a výchozí pro trať pražsko-drážďanskou (dokončena roku 1851). Stavby výtopny i dílenských prostorů projektoval Ing. Antonín Jüngling, kolejiště pak Ing. Jan Perner, který potom sám přivedl první parní lokomotivu do města. Součástí nádraží byla i první vlečka v českých zemích, směřující k celnímu úřadu (dnešní ulice v Celnici), nebo nákladiště kočárů.
Budovy areálu budoucího Muzea železnice a elektrotechniky sloužily svému účelu bez zásadnějších stavebních úprav více než 155 let. Hlavní budova dílen představuje největší klasicistní průmyslovou stavbu ve střední Evropě. Umístění podobné památky ve středu města je zcela unikátní, neboť velké průmyslové stavby bývaly v průběhu dvacátého století mimo jiné z důvodu ochrany ovzduší z center měst vymisťovány. Provoznímu zázemí Masarykova nádraží se tento osud i přes řadu vážně míněných pokusů o jeho úplné odstranění vyhnul.
Nádraží i dílen se dotkla revoluce roku 1848 i prusko-rakouská válka roku 1866. V květnu 1945 zde v průběhu Pražského povstání došlo ke krvavým bojům a popravě několika desítek cestujících a zaměstnanců depa u stěny výtopny, kde se dnes nachází pamětní deska. Roku 1953 bylo nádraží přejmenováno na nádraží Praha střed. V nultých letech nového století probíhaly zatím poslední a neúspěšné debaty o jeho úplném zrušení a nahrazení developerskou výstavbou. Vzhledem ke svému stáří, významu a propojení s každodenním životem hlavního města představují budovy dílen jedinečný prostor pro moderní muzejní prezentaci dějin i současnosti železnice na území českých zemí i daleko za jejich hranicemi.
Fotografie nádraží z vrchu Vítkova kolem roku 1855. Vlevo prostor budoucího areálu MŽE.
Budovy dílen prošly za více než 180 let existence řadou proměn, nicméně i v jejich případě jsou jádrem areálu původní stavby ze čtyřicátých až sedmdesátých let 19. století, což doložil i stavebně-historický průzkum areálu. Budovy jsou částečně stavěné z kvádříkového opukového zdiva, stropy zdobí vysoké klenby a střechu pokrytou břidlicovými taškami nesou mohutné krovy. Areál zpočátku sloužil jako depo a dílny pro opravu všech druhů kolejových vozidel, ovšem v důsledku mohutného rozvoje železniční dopravy i samotné oblasti okolo nádraží na počátku sedmdesátých let 19. století (v souvislosti s bouráním městských hradeb) jeho kapacity přestaly stačit a stalo se z něj primárně lokomotivní depo s dílnami a opravárenskými provozy. Vozové dílny byly v téže době vystavěny na druhém břehu řeky Vltavy v lokalitě zvané Bubny. Z historického i symbolického hlediska má celý areál Masarykova nádraží značný význam. Na kolejiště nádraží bezprostředně navazuje Negrelliho viadukt uvedený do provozu v roce 1850, unikátní kamenný železniční most přes řeku Vltavu patřící mezi významné památky drážního stavitelství v celoevropském měřítku.
Muzeum železnice a elektotechniky Národního technického muzea
Návrh na vznik samostatného Železničního muzea Národního technického muzea byl schválen usnesením vlády již v roce 2000. Klíčovým pro jeho realizaci bylo v roce 2002 získání prostor tehdejšího depa kolejových vozidel ČD na Masarykově nádraží v Praze. Snahy o budování muzea však zkomplikovala stavební uzávěra uvalená na prostor Masarykova nádraží v roce 2004 v souvislosti s výstavbou nového železničního spojení pod vrchem Vítkovem. Tato uzávěra byla pro Národní technické muzeum sejmuta až v roce 2012. O rok později bylo rozhodnuto, že spolu se železničním muzeem bude v areálu vybudováno a zpřístupněno veřejnosti muzeum elektrotechniky, a vznikl tak projekt Muzea železnice a elektrotechniky (MŽE). Inspiraci pro tento koncept lze nalézt ve významných světových železničních muzeích, například v Norimberku nebo v japonském Kjótu.
Připravovaná konverze areálu bývalých dílen vrátí budovám původní vzhled zastřený stávajícími vyžilými fasádami a některými nevhodnými přístavbami z druhé poloviny 20. století. Mezi severní a jižní budovou areálu vznikne zastřešené centrální kolejiště se třemi kolejemi o délce
Expozice s názvem „Dvě století železnice“ představí poutavou a moderní formou historii železniční dopravy v českých zemích v evropském i celosvětovém kontextu a její nejdůležitější momenty. Samostatný prostor bude věnován tématům jako železniční opravárenství, stavitelství, kultura cestování, řízení provozu na dráze nebo rozsáhlé a interdisciplinární téma železnice v umění. Každá z tematických expozic bude mít svůj jedinečný vzhled a pojetí, což si žádá i tematická šíře železničního světa. Zatímco některé expozice budou cílit na oživení historie využitím autentických interiérů a předmětů v životní velikosti, jiné budou založené více na výkladu a využití modelů, nákresů a dalších didaktických pomůcek k seznámení návštěvníka s některými komplikovanějšími fenomény světa železnice.
Stálá expozice elektrotechniky bude na čtyřech podlažích a střeše představovat vybrané základní obory elektrotechniky. Jednotlivá poschodí budou nepřímo propojena otázkou, jak člověk vnímá elektřinu skrze konkrétní oblasti lidské činnosti, prostřednictvím níž s ní člověk pracoval a pracuje. Každá z tematických kapitol představuje jinou formou nejen toho, jak lze elektřinu chápat, ale též jakým způsobem fungovala jako faktor propojování společnosti, modernizace a proměny komunikace.
Realizace projektu
Příprava akce byla zahájena v roce 2017 zpracováním Stavebního programu jako podkladu pro architektonické, technické a provozní řešení projektu. Projektová příprava byla zahájena zpracováním architektonické studie stavby Ing. arch. M. Remlovou v roce 2018. Návazně byla v roce 2019 zpracována Studie proveditelnosti projektu, která potvrdila reálnost a obsahovou správnost stavebního programu pro MŽE.
Projekt MŽE byl schválen usnesením Vlády ČR č. 53/2019 ze dne 21. ledna 2019, a to na základě návrhu Ministerstva kultury ČR, které tento bod do vlády předložilo jako součást návrhu na zřízení programu 134 140 Péče o národní kulturní dědictví I., v jehož rámci je od roku 2023 nyní realizována první fáze projektu. Účelem této přípravné etapy je zpracování projektové a tendrové dokumentace pro výběr zhotovitele stavby a realizace dalších dílčích částí přípravy, a to zejména v souvislosti s náročným procesem restaurování sbírkových předmětů NTM pro budoucí expozice. Realizaci Projektu doprovází od počátku celá řada činností a průzkumů, jejichž náročnost je ovlivněna i skutečností, že místem realizace MŽE je centrum Prahy, které je na seznamu kulturních památek světového kulturního dědictví UNESCO.
Vývoj na trhu stavebních prací a materiálů po období pandemie Covid-19, inflační růst a energetická krize v minulých letech přivedla NTM k zodpovědnému posouzení významných vlivů a rizik, která mohou ovlivnit jak výstavbu, tak především samotný budoucí provoz MŽE. NTM se muselo vypořádat s mnohými výzvami včetně dříve zmíněné stavební uzávěry, složité koordinace s dalšími stavebními projekty v blízkosti a růstem cen. Pro zajištění další realizace projektu a dosažení plánovaného cíle z důvodu potřeby finančních úspor a optimalizace byly v projektu provedeny některé úpravy spočívající v úpravě stavebního programu, ale především volbě dodavatelského systému, to vše v souladu se stanovenými cíli projektu, které jsou:
1. rekonstrukce stávajících památkové chráněných budov vnějšího Masarykova nádraží (brownfield) a vytvoření nových prostor přirozeně doplňujících historické budovy za účelem vytvoření moderního muzejního komplexu.
2. optimální využití alternativních energetických zdrojů, neutrální zatížení tepelného ostrova centra Prahy (tj. opatření, aby nedocházelo ke zvyšování účinků tepelného ostrova centra Prahy) a využití bezpečnostních a automatizačních systémů za účelem:
• pořízení úsporné budovy,
• zachováni udržitelnosti výstavby a
• minimalizace obslužného personálu.
3. dodržení plánovaného rozpočtu Projektu a principů hospodárnosti, efektivnosti, transparentnosti a uměřenosti.
4. zajištění bezproblémové obslužnosti a údržby areálu.
Po řadě konzultací (ČVUT, NKÚ) a posuzování všech aspektů akce a s ohledem na minimalizaci rizik v realizační fázi akce a dosažení příznivých provozních nákladů areálu MŽE bylo rozhodnuto Projekt realizovat dodavatelským systémem Design & Build s generálním projektantem. Zvolený dodavatelský systém je hybridní formou řízení projektu, protože umožňuje i fáze projektování, a to do stupně dokumentace pro povolení záměru včetně jeho zajištění. V první fázi tak vybraný generální projektant rozpracuje dokumentaci návrhu stavby do podoby kompletní projektové dokumentace pro povolení záměru a uskuteční veškeré potřebné kroky k získání pravomocného stavebního povolení na výstavbu MŽE, a dále zpracuje věcné podklady potřebné pro výběr tzv. generálního dodavatele stavby. Úkolem generálního dodavatele, který nastoupí v další fázi projektu, bude zpracování podrobné projektové dokumentace pro provádění stavby a následně i samotná výstavba MŽE.
Projekt MŽE pozitivně ovlivňuje také souběžná realizace projektů NTM financovaných z prostředků EU. Díky vybudování nové velkoprostorové haly CD04 v depozitárním areálu NTM v Čelákovicích došlo k rozšíření kapacit areálu a mohly sem být přemístěny sbírkové předměty uložené dosud v prostoru Muzea železnice a elektrotechniky na Masarykově nádraží, kam byly přemístěny v době povodní v roce 2002 ze zatopené karlínské Invalidovny. Další z projektů se týkal přímo obnovy sbírkových předmětů pro pozdější vystavení v expozici MŽE. V rámci projektu IROP byly zrestaurovány dvě parní lokomotivy - 210.001 „Serényi“ z roku 1905 a 411.019 „Conrad Vorlauf“ z roku 1873 (třetí nejstarší dochovaná parní lokomotiva v ČR). Oba stroje zaujmou v plánovaných expozicích MŽE důležité místo. Lokomotiva Serényi bude vítat návštěvníky přímo ve foyer muzea, lokomotiva Conrad Vorlauf bude vystavena v hlavním výstavním prostoru na jedné z průběžných kolejí v čele soupravy historického nákladního vlaku složeného z restaurovaných nákladních vozů různého určení i původu. Celkové náklady na opravu obou lokomotiv činily více jak 12,7 mil. Kč. Realizace těchto akcí je důkazem, že NTM nerezignuje na snahu zajistit pro Projekt MŽE i jiné finanční zdroje než pouze čerpáním ze státního rozpočtu.
Dokumentace návrhu stavby Muzeua železnice a elektrotechniky