- Úvod
- Pro návštěvníky
- Objekty
- Muzeum železnice a elektrotechniky v Praze
Základní informace
Projekt Muzea železnice a elektrotechniky NTM
Projekt samostatného Železničního muzea Národního technického muzea byl navržen před více než 20 lety. Klíčovým krokem pro jeho realizaci bylo v roce 2002 získání prostor tehdejšího depa kolejových vozidel ČD na Masarykově nádraží v Praze, součásti nejstaršího dochovaného souboru drážních staveb v ČR, a jednoho z míst, kde došlo 20. srpna 1845 k oslavám a příjezdu historicky prvního vlaku do Prahy. Záměry na budování muzea však zkřížila mezi lety 2004–2012 stavební uzávěra uvalená na prostor Masarykova nádraží v souvislosti s výstavbou nového železničního spojení pod vrchem Vítkovem. V roce 2013 bylo rozhodnuto rozšířit plánované muzeum o expozici elektrotechniky a prezentovat oba obory, které se nezřídka rozvíjely ruku v ruce, ve společných prostorách. V roce 2019 pak byly schváleny prostředky na stavbu muzea Vládou ČR a tím byla otevřena cesta k naplnění cíle – vybudování Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea na Masarykově nádraží, které bude pro návštěvníky otevřeno v roce 2028.
Historie areálu budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM
Areál železniční výtopny a dílen na Masarykově nádraží vznikl roku 1845, krátce předtím, než do Prahy přijel z Olomouce první parní vlak tažený lokomotivou „Čechy“. O umístění železniční stanice se zpočátku vedly dlouhé spory. Plán výstavby počítal s jejím umístěním uvnitř městských hradeb, které tak musely být k těmto účelům probourány. Z vojenského a bezpečnostního hlediska šlo zdánlivě o záležitost strategicky nevhodnou, z hlediska obchodního naopak o vysoce výnosnou. Konečná dispozice stavby se dělila na část vnější a vnitřní. Vnější část za hradbami tvořila remíza, výtopna, vodárna, dílny a skladiště paliva, vnitřní pak vlastní odjezdová budova. Stavby výtopny i dílenských prostorů projektoval Ing. Antonín Jüngling, kolejiště Ing. Jan Perner. Nové Muzeum železnice a elektrotechniky NTM vznikne v částečně dochovaném vnějším prostoru nádraží, jehož hlavní budova představuje největší klasicistní průmyslovou stavbu ve střední Evropě. Vzhledem ke svému stáří, významu a propojení s každodenním životem hlavního města jsou budovy výtopen mimořádně vhodným prostorem pro muzejní zpracování dějin i současnosti železnice na území českých zemí.
Kresba zachycuje příjezd prvního vlaku do Prahy 20. srpna 1945
Fotografie nádraží z vrchu Vítkova kolem roku 1855. Vlevo prostor budoucího areálu MŽE.