Charles Stewart Rolls se narodil 27. srpna 1877 se v Londýně. Mladý aristokrat s dobrým finančním zázemím vystudoval techniku v Etonu a Cambridgi. Byl nadšeným automobilistou, rád závodil, létal v balónu. Již jako devatenáctiletý si pořídil první vůz Peugeot. V listopadu 1896 se zasloužil o zrušení tzv. praporkového zákona (stanovujícího, že před motorovým vozidlem musel kráčet muž s varovným praporkem) a o zvýšení povoleného rychlostního limitu ze čtyř na dvanáct mil za hodinu. Stal se schopným konstruktérem, ale také zdatným obchodníkem. V roce 1884 založil v Londýně svoji první společnost, která Britům prodávala francouzské a belgické automobily.
Chtěl však nabízet především kvalitní a spolehlivé vozy domácí výroby. V květnu 1904 došlo k jeho osudovému setkání s o 14 let starším úspěšným konstruktérem a výrobcem mechanických a elektrických přístrojů a automobilů Frederickem Henry Roycem. Podle jejich vzájemné dohody měla napříště firma Royce vyrábět a dodávat automobily, jejichž výhradním prodejcem v Británii i v zahraničí se stane firma Rolls. Rolls poskytl finance a obchodní dovednosti, Royce znalosti a výrobní kapacity. Společnost založená v březnu 1906 v Manchesteru dostala novou obchodní značku Rolls-Royce Limited. Od počátku byla synonymem té nejvyšší kvality a prestiže.
Charles Rolls se ještě mohl osobně projet v prvním proslulém modelu automobilky, vozu Rolls Royce 40/50 HP Silver Ghost (Stříbrný duch). Tento velký osobní automobil, poháněný sedmilitrovým řadovým šestiválcem, vynikal tichým během, mimořádnou spolehlivostí a vysokým jízdním komfortem cestujících. Přinesl své značce dodnes přetrvávající legendu „nejlepších automobilů světa“. Silver Ghostů bylo v letech 1907 až 1926 vyrobeno celkem 8416 kusů, z toho 1703 v továrně v severoamerickém Springfieldu.
Rolls byl také vášnivým průkopníkem letectví. Byl zakládajícím členem Královského aeroklubu a druhým Britem, který vlastnil pilotní průkaz. Jako první v červnu 1910 překonal nonstop letem kanál La Manche tam i zpět ve stejném letounu. O měsíc později, 12. července 1910, však zahynul v troskách svého stroje Wright Flyer v Bournemouthu.
Jistě by ocenil, že jeho společnost se od roku 1914 stala také předním výrobcem leteckých motorů. Vedle dlouhé řady typů motorů pro civilní letadla to již od počátku výroby byly hlavně motory určené pro bojové letouny, mezi kterými se pravděpodobně nejslavnějším stal vidlicový dvanáctiválec řady Merlin, který během druhé světové války poháněl mnoho slavných letounů jako Spitfire, Hurricane, Mustang, Lancaster a Mosquito. Ale již během první světové války bylo 60 % všech britských letadel poháněno leteckými motory různých typů z dílen Rolls Royce. Po druhé světové válce začali britští inženýři s vývojem proudových motorů nové generace, které se úspěšně vyrábějí dodnes.
Originální letecké motory Rolls-Royce ze sbírek NTM jsou příkladem dokonalých výrobků firmy, u jejíhož vzniku stál Charles Rolls.
Letecký motor Rolls-Royce Eagle
rok výroby: 1915
výkon: 119,3 kW (286 hp )
otáčky: 1900 ot/min
hmotnost: 410 kg
výrobní číslo: 4592
Vodou chlazený dvanáctiválec do „V“, Rolls-Royce Eagle byl vyvinut během první světové války u firmy Rolls-Royce Limited. Vývoj započal roku 1915 na základě požadavku britské Admirality na letecký motor o výkonu kolem 250 hp (cca 186 kW) a prototyp se poprvé rozběhl už v únoru 1915. Rolls-Royce Eagle byl prvním leteckým motorem vyvinutým na základě zkušeností získaných při konstrukci automobilových motorů 40/50 ze známých vozů Silver Ghost. Motory Rolls-Royce Eagle se vyráběly v letech 1915 až 1928, celkem bylo postaveno 4681 kusů.
Motory typu Eagle byly použity v letadlech Airco D.H.4, Curtiss H.12 Large America, Fairey F.17 Campania, Handley Page O/100, Handley Page O/400, Handley Page V/1500, Short 184D, Supermarine Atlantic, Supermarine Sea Eagle, Supermarine Wallaby, Vickers 12 Vernon I, světově proslulý typ Vickers F.B.27 Vimy IV (známý řadou dálkových přeletů, mj. i prvním non-stop přeletem Atlantiku), Vickers Vulcan (Type 61 a Type 63), či Vickers Viking IV.
Letecký motor Rolls-Royce Falcon
rok výroby: 1916
výkon: 214,8 kW (288 hp )
otáčky: 2300 ot/min
hmotnost: 315 kg
výrobní číslo: 1295
Vodou chlazený dvanáctiválec do „V“, Rolls-Royce Falcon vycházel z konstrukce typu Rolls-Royce Eagle a jeho šéfkonstruktérem byl R. W. Harvey – Bailey. Motory tohoto typu byly vyráběny od roku 1916 do roku 1927 a celkem jich bylo vyrobeno 2185 kusů. Mimo jiné poháněly letouny Avro 529, Blackburn T.R.1 Sprat, Blackburn Kangaroo, Blackburn G.P. Seaplane, Martinsyde F.4 Buzzard, Parnall Perch či slavné Bristol 14 F.2B Fighter.
Motor dochovaný ve sbírkách NTM byl původně instalován v letounu Bristol 14 F.2B Fighter – D8075, vyrobeném v první polovině roku 1918 pro italskou frontu. Zde jej jako válečnou kořist získal slavný rakousko-uherský stíhač Julius Arigi, který jej po válce prodal Leteckému sboru Československé republiky. Později se zmiňovaný motor No 1295 společně s dalším Falconem No 1173 stal součástí sbírek NTM. V současnosti je Falcon No 1173 instalován do letounu Bristol 14 F.2B Fighter restaurovaného The Fighter Collection v Duxfordu do letu schopného stavu.
Letecký motor Rolls-Royce – Merlin 66
rok výroby: 1944/45
výkon: 1211,8 kW (1625 hp )
otáčky: 3000/min
hmotnost: 746.2 kg
výrobní číslo: 180271
Rolls-Royce Merlin byl dvanáctiválcový (s válci svírajícími úhel 60°), kapalinou chlazený pístový letecký motor o objemu 27 litrů vyráběný během druhé světové války britskou firmou Rolls-Royce Ltd. a v licenci americkou automobilkou Packard jako V-1650. Tento motor je považován za jednu z nejzdařilejších konstrukcí leteckého pístového motoru, které kdy vznikly. Prototyp budoucího slaveného Merlinu – motor P.V.12 – se poprvé rozběhl dne 15. října 1933. Firma Rolls-Royce zahájila jeho vývoj bez jakéhokoli oficiálního zájmu a bez jakékoli státní dotace – zcela ve vlastní režii. Motor dostal jméno podle druhu sokola, což bylo v souladu s „tradičními“ jmény pístových leteckých motorů firmy Rolls-Royce (mj. Falcon, Hawk, Condor, Kestrel, Goshawk, Vulture, Griffon, Eagle), nikoliv podle Merlina, kouzelníka z legendy o králi Artušovi. Celkem bylo vyrobeno 6,396 kusů a motory byly mimo jiné instalovány i v letounech Supermarine Spitfire LF Mk. IXE z výzbroje československých stíhacích perutí v britské RAF.
Autor: Alice Třísková