Akce se zúčastnili rovněž členové Skupiny pro dokumentaci dějin železnic při NTM, kteří stáli před 40 lety u zprovoznění první muzejní lokomotivy v bývalém Československu. Jednalo se o parní rychlíkovou lokomotivu 387 043, kterou již jako sbírkový předmět NTM v roce 1970 opravily Železniční opravny a strojírny v Českých Velenicích. Členové skupiny spolupracují s NTM od poloviny 60. let a díky jejich aktivitě se podařilo zachránit řadu historických kolejových vozidel, především z řad parních lokomotiv.
Lokomotivy T 478.1010 byla vyrobena lokomotivkou ČKD Praha v roce 1967 jako desátý stroj své řady. Jedná se o univerzální čtyřnápravovou motorovou lokomotivu jejímž hlavním posláním bylo nahradit parní lokomotivy v traťové službě na hlavních tratích. Lokomotiva má výkon 1500 koní a je poháněna přeplňovaným vznětovým stojatým šestiválcovým motorem s vrtáním 310 mm. Stroj dosahuje maximální rychlosti 100 km/h. Pro potřeby vytápění osobních vlaků parním topením byly tyto lokomotivy vybaveny parním generátorem.
Celkem bylo pro Československé státní dráhy postaveno 312 těchto lokomotiv. Část lokomotiv z druhé a třetí série byla dodána bez vytápěcího agregátu a proto byly označeny odlišně řadou T 478.2. Lokomotivy byly postupně nasazeny do provozu po celém Československu, ale nejčastěji jsme se s nimi mohli setkávat na Moravě, v okolí Prahy, Českých Budějovic a na východě Slovenska. V provozu se tato lokomotivní řada velmi osvědčila díky nenáročnosti a spolehlivosti. Dodnes se s nimi můžeme potkávat v provozu, například na rychlících z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram a Písek. Jedná se však o jejich labutí píseň a během dvou let budou i zde minulostí.
Stručná historie lokomotivy T 478.1010:
Lokomotivu vyrobil v roce 1967 ČKD Praha oborový podnik, závod lokomotivka Sokolovo, pod výrobním číslem 7015.
1967 (9.září) poprvé vyzkoušena před předáním zákazníkovi, bez zátěže na trati z Prahy do Pardubic a zpět. 1967 (15.září) předána zákazníkovi ČSD, depu Praha Vršovice. 1967 (26.září) úředně vyzkoušena a předána do provozu. V depu vršovickém depu jezdila spolu s dalšími čtrnácti stroji z téže dodávky převážně na tratích směrem na České Budějovice a Beroun, ale jen do dodání dalších strojů T478.1 a sovětských lokomotiv T679.1 (Sergejů). 1971 (31.března) předána depu Praha Libeň. V Libni (později depu Praha sever) jezdila nejdéle, přes dvacet let. 1980 (20.září) těžce poškozená po střetu s automobilem, do provozu se vrátila až v březnu následujícího roku. Při opravě bylo poškozené čelo lokomotivy vyměněno za jiné nepatrně tvarově odlišné, jaké měly lokomotivy z pozdějších dodávek. 1988 (1.ledna) v rámci přeznačování lokomotiv ČSD dostala nové označení 751.010–0. 1994 (27.května) předána do depa v Českých Budějovicích. V roce 1997 pak prošla v České Třebové svou poslední dílenskou opravou (v rozsahu M4). 2001 (30.června) byla předisponována z Českých Budějovic do svého posledního působiště, do Liberce. Tady byla nasazena i na vozbu rychlíků, ale často i stála v záloze. 2005 (9.března) byla odstavena kvůli protočení obručí. V té době byl nadbytek lokomotiv a tak byla navržena na zrušení. 2005 (24.listopadu) byla spolu s dalšími deseti lokomotivami ČD této řady zrušena a určena k fyzické likvidaci výnosem 61 482/2005-O12/2-Čk. K likvidaci však nedošlo. Místo toho byla v říjnu 2006 převezena do Chomutova do depozitáře NTM a v prosinci 2007 byla od Českých drah z prostředků MKČR odkoupena.
Motorová lokomotiva T478.1010
Slavnostní stříhání pásky – zleva: Ing. J. Grim, Ing. A. Blažek, Mgr. H. Kubíček, M. Klofanda
Autor: Jan Müller / Jiří Střecha