Národní technické muzeum otevřelo svůj šestý výstavní sál. Od dnešního dne návštěvníci budou moci ve 2. patře muzea spatřit obří model Nových Vítkovic, jednu z nejvýznamnějších památek industriálního dědictví v České republice, dále model cukrovaru, modelové kolejiště s modely „0“, chassis (rám s nápravami a hnacím ústrojím) osobního automobilu Škoda Octavia z let 1959 – 1964, motocykl BMW Hradní stráže a model železného krovu chrámu sv. Víta v Praze.
Model Nové Vítkovice má rozměry 8,75 x 2,5 x 0,9 metrů a váhu 400 kilogramů a bude v Národním technickém muzeu k vidění do 29. ledna. Návštěvníci na modelu, který vzniká v měřítku 1:100, naleznou všechny klíčové objekty Dolní oblasti Vítkovice. Jde například Vysokou pec č. 1, VI. energetickou ústřednu, Plynojem i Energocentrum. Do modelu jsou tak již zakomponovány i budovy, které procházejí proměnou dle architektonického návrhu Josefa Pleskota a jeho AP Ateliéru. Do příštího roku postupně přibudou ještě objekty směrem k dolu Hlubina a v okolí vysokých pecí číslo 4 a 6.
Vůbec prvním exponátem s inventárním číslem 1 je model cukrovaru v měřítku 1:10.
Unikátní model byl zhotoven v roce 1908 pro výstavu Obchodní a živnostenské komory v Praze podle plánů Ing. Hoffmeistera. Výrobu jednotlivých částí zajistily nebo finančně podpořily přední české strojírny a další firmy. Po skončení výstavy byl model věnován tehdy vznikajícímu Technickému museu Království českého, a získal statut jeho prvního exponátu. Ve sbírkách NTM má proto i dnes inventární číslo 1.
Modelové kolejiště je zhotoveno v měřítku 1:45, tj. tak zvaná velikost "0" a určitě potěší jak malé tak velké obdivovatele lokomotiv. Kolejiště je řešeno jako technické, s drobnými ilustrativními doplňky. Modely jsou celokovové, bez použití plastických hmot.
Lokomotivy, které jsme pro toto kolejiště vybrali, jezdily na tratích střední Evropy v létech asi od 1890 do 1970.
V letech 1959 - 1964 byl v mladoboleslavské automobilce vyráběn osobní automobil Škoda Octavia. Šlo o poslední typ osobního vozu Škoda s páteřovým rámem a motorem umístěným vpředu, tedy s konstrukcí typickou pro všechny mladoboleslavské automobily od poloviny třicátých let 20. století. Vystavené chassis (rám s nápravami a hnacím ústrojím) s řezy agregátů bylo původně zhotoveno pro prezentaci automobilky na výstavách a veletrzích.
Posledním modelem je školní výukový model železného krovu chrámu sv. Víta v Praze. Ocelový krov pro novogotickou dostavbu katedrály sv. Víta na Pražském hradě navrhl Karel Friedrich v roce 1898. V tomtéž roce jej zhotovila Pražská strojnická akciová společnost (bývalá Rustonova strojírna v Praze – Karlíně).
Národní technické muzeum připravilo pro své návštěvníky v adventním čase tuto expozici a chce ji nadále rozšiřovat dalšími interaktivními exponáty a hernou pro děti.