Pro zájemce o klasické fotografické techniky budou v NTM do června 2016 probíhat tvůrčí dílny zaměřené na jejich osvojení.
14.5. - Sepiový tisk Van Dyke
4.6. - Kyanotypie

Letos již uskutečněné workshopy:
12.3. - Klasická černobílá fotografie

16.4. - Zvětšování a klasický černobílý pozitivní proces

Registrace je nutná na emailu photoworkshop@ntm.cz
Platbu prosím proveďte předem na účet NTM (číslo účtu zašleme). Po obdržení platby bude vaše účast definitivně potvrzena. Uveďte kontakt na sebe, včetně adresy a telefonu. Pokud se nebudete moci zúčastnit, dejte pokud možno vědět ihned, aby mohli být kontaktováni náhradníci.

Dílny se konají vždy v sobotu. Trvání dílny od 9.30 do 17.00. V průběhu dne 45 minut přestávka na oběd. Sraz v 9:20
na služební vrátnici NTM.
Kapacita díly je 6 osob.
Vezměte si s sebou také pracovní oděv – skvrny od některých chemikálií nelze ničím vyprat.


12. 3. Klasická černobílá fotografie

Technika práce s klasickým fotografickým přístrojem na film. Vyvolávání negativu a zvětšování fotografií klasickým mokrým procesem. Vede Tomáš Štanzel, cena 700 Kč.

Účastníci se seznámí s procesem vzniku klasické fotografie na černobílý film vytvořené fotochemickým mokrým procesem. Náplní bude práce s fotografickým přístrojem klasického typu na film. Představeny budou typy přístrojů, objektiv, závěrka, clona i stanovení expozice. Dále černobílý negativní proces, působení vývojky a ustalovače a vyvolávání vyfotografovaných filmů. Účastníci se vzájemně vyfotografují v historickém fotografickém ateliéru. Dojde na demonstraci černobílého pozitivního procesu, práci ve fotokomoře, zacházení se zvětšovacím přístrojem a zhotovení pozitivů vyfotografovaných portrétů.

V komoře jsou 3 pracovní stoly a pracuje se po dvojicích. Účastníci si mohou přinést vlastní negativy – kinofilmy i svitkové. Pracoviště má suchou a mokrou místnost. V suché místnosti proběhne úvodní výklad a ukázka hotových prací. Následuje práce v mokré místnosti, hodnocení výsledků a další výklad a hodnocení opět v suché místnosti. 


16. 4. Zvětšování a klasický černobílý pozitivní proces

Práce s klasickým zvětšovacím přístrojem a klasický mokrý pozitivní proces. Vede Tomáš Štanzel, cena 700 Kč.

Účastníci se zdokonalí v práci s klasickým zvětšovacím přístrojem. Vyzkouší si zvětšování negativů na filmové podložce s klasickými kondenzorovými zvětšovacími přístroji i s přístroji s barevnou hlavou, dále zvětšování na klasické papíry s pevnými gradacemi a zvětšování na papíry Variant s příslušnými filtry Variant nebo Multigrade, vkládaných do zvětšovacího přístroje. Účastníci budou seznámeni s ovlivněním gradace pozitivní vývojkou, s prací s RC papíry a barytovanými papíry. Předvedeno bude zhotovení kontaktních kopií negativu. Bude-li dostatek času, proběhnou také ukázky záchrany prošlých papírů. Dalším tématům je možné se věnovat na přání účastníků.

Bude vítané, když si účastníci přinesou vlastní negativy – kinofilmy nebo svitkové.


15. 5. Sepiový tisk Van Dyke - kopírování na ručně zhotovený citlivý papír

Vede Tomáš Štanzel, cena 700 Kč.

Mezi milovníky historických fotografických technik patří sépiový tisk Van Dyke snad k nejoblíbenějšímu procesům. Oproti jiným podobným technikám je totiž rychlý, spolehlivý, nenákladný, a výsledky jsou dost podobné platinotypii.

Černobílý negativ se UV světlem kontaktně kopíruje na zcitlivěný papír, který se  jednoduchým procesem před tím ručně připraví. Jedná se o přímo kopírující proces - obraz vzniká již při kopírování, při dalším zpracování se již jen vypere a ustálí. Blíže o procesu zde.

Po úvodním vysvětlení základů procesu si účastníci sami zcitliví papír pro kopírování. Po usušení na něj v kontaktním rámečku kopírují vlastní přinesený negativ. Vykopírovaný obraz se vyvolá ve vodě, ustálí slabým ustalovačem, vypere a usuší. Obrázky mají příjemnou hnědou tonalitu, jsou trvanlivé a nekroutí se.

Bude vítané, když si účastníci přinesou vlastní negativy – černobílé, do formátu 13 x 18 cm, tvrdší gradace (asi takové, jaké by bylo při normálním pozitivním procesu třeba zvětšovat na měkký papír). Pokud nemáte vlastní negativy, vezměte s sebou digitální data svých oblíbených obrázků, vybereme nejvhodnější a vytiskneme na fólii (kvalita bude také dobrá, nikoli ale taková, jako z fotograficky připraveného negativu).

 


4.6. Kyanotypie

Vede Tomáš Štanzel, cena 700 Kč.

Při kyanotypii se kopírují negativy kontaktně na ručně zhotovený citlivý papír. Je to jednoduchý proces, ale s velkými možnostmi. Obrázky mají modrou tonalitu, kterou je možno vytónovat do hnědé, zelenočerné nebo modrozelené. Negativy získáme na naší tvůrčí dílně tak, že se vyfotografujeme se v historickém fotoateliéru v dobových kostýmech velkým technickým fotopřístrojem. Kyanotypií se dají vytvářet i pěkné fotogramy -  účastníci si mohou přinést s sebou předměty ke kopírování (musí být ploché, aby je bylo možno přikrýt sklem). Předvedeme si též techniky tónování.
Blíže o procesu zde.