Nejstarší známý dochovaný vůz značky Audi, automobil Audi 10/26 PS ze sbírek Národního technického muzea, se v pátek 6. března vydává na cestu do německého Ingolstadtu. Od března do července letošního roku bude jedním z klíčových exponátů výstavy 100 let Audi, která se bude konat v místním firemním muzeu AUDI.

Vzácně dochovaný a kompletní automobil je otevřený čtyř- až pětimístný vůz vyrobený německou firmou Audi Automobil Werke, G.m.b.H., Zwickau v roce 1910 nebo začátkem roku 1911. Je poháněn kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem s rozvodem IOE, umístěným vpředu, s pohonem zadních kol. Zdvihový objem činil 2612 cm³ a jeho výkon byl 19 kW (26 koní). Dosahoval maximální rychlosti 75 km/h.

Automobilů Audi z období před 1. světovou válkou se ve světě zachovalo jen několik málo kusů. Podle konstrukce a objemu motoru se v případě Audi 10/26 PS jedná o jediný dochovaný vůz typu A, zřejmě v pozdějším provedení se zvýšeným výkonem motoru. O historii vozu není nic známo, z jeho stavu je však patrné, že nebyl příliš užíván. Do sbírek muzea byl získán v roce 1959 od střední školy v Kamenickém Šenově.

Automobilka Audi

Dějiny firmy Audi jsou spojeny se jménem Augusta Horcha. Ten svůj první vůz postavil již v roce 1900 v Kolíně nad Rýnem a od roku 1902 vyráběl automobily v Reichenbachu. V roce 1904 založil akciovou společnost Horch et Cie Motorenwagen-Werke A.G. a přesídlil do sasského Zwickau. Zde pak vyráběl kvalitní osobní vozy se čtyřválcovými i šestiválcovými motory. Automobily značky Horch se brzy objevily ve všech tehdy běžných objemových kategoriích. V červnu 1909 se August Horch nepohodl se svými společníky a firmu opustil. Založil novou automobilku August Horch Automobilwerke, G.m.b.H., která sídlila rovněž ve Zwickau. Obchodní značka Horch však zůstala jeho bývalým společníkům. Jako nový název posloužil rozkazovací způsob latinského slovesa „audire“, které bylo ekvivalentem německého „horch“ – naslouchej. V roce 1910 byl název firmy změněn na Audi Automobil-Werke, G.m.b.H., Zwickau i.S.

Prvním automobilem nové značky byl Audi 10/22 PS – typ A z roku 1910, čtyřválec o zdvihovém objemu 2612 cm3. Pak rychle následovaly další typy osobních i nákladních automobilů. Vozy Audi byly úspěšné obchodně i v automobilovém sportu, v letech 1911 až 1914 například opakovaně vyhrály rakouskou Alpskou jízdu. V roce 1920 se August Horch vzdal řízení automobilky, která dále vyráběla kvalitní cestovní vozy vyšší třídy (např. automobil Audi Front 2 Liter typ UW kabriolet s karoserií Gläser, vyrobený v roce 1934, je též součástí sbírky NTM). Velkou hospodářskou krizi se továrně podařilo překonat tím, že se v roce 1932 spolu s automobilkami Horch, Wanderer a DKW stala jedním koncernem Auto Union A. G. Znakem se staly čtyři navzájem vpletené kruhy. Po druhé světové válce upadla značka Audi poněkud v zapomnění. Její původní jméno bylo vzkříšeno až v letech 1965–66, a to v bavorském Ingolstadtu, kdy ji pod svá křída převzal koncern Volkswagen Group.

Audi Museum Mobile Ingolstadt

V komplexu budov automobilky Audi v Ingolstadtu se mimo jiné nachází i její firemní muzeum. Je umístěno v moderní prosklené několikapodlažní budově kruhového půdorysu. Vozidla jsou uložena převážně na ochozech, mezi kterými vedou schodiště. Muzeum vystavuje nejen vozy Audi, ale také historické automobily dalších značek, zejména z produkce koncernu Auto Union, a několik motocyklů.

foto: Kateřina Uksová

Autor: Alice Třísková
Sbírka: